Veelgestelde vragen (deel 20)

Redactie Veel gestelde vragen

Archief Digital Movie 133-2020
Wat is een sluiterhoek bij een videocamera?

Iedereen is wel bekend met de sluitertijd bij foto- en videocamera’s. Maar wat is nu eigenlijk de sluiterhoek (shutter angle) die je in steeds meer menu’s voor video-instellingen ziet verschijnen? Deze term stamt uit het verleden van de filmcamera. Vroeger werd een metalen schijf met een hoek eruit als een roterende sluiter voor de op te nemen beelden gebruikt. Als de hoekopening voor de chemische filmemulsie langs ging werd deze belicht.
In het digitale tijdperk is de shutter angle een praktische en nuttige manier om de sluitertijd in relatie tot de beeldsnelheid (framerate) te definiëren. Je kunt hiermee zowel de sluitertijd als beeldsnelheid tegelijk besturen hetgeen van belang is voor het creëren van de professionele filmische look.
In de praktijk geldt hoe groter de hoek uit de schijf des te meer belichting en hoe kleiner des te minder. Bij film/video varieert de gekozen sluiterhoek tussen 0 en 180 graden. Staat de shutter angle op 180 graden dan komt deze precies overeen met de halve beeldduur in 1 seconde. Als voorbeeld film je op 24 fps dan duurt elk beeldje 0,0417 seconde. Staat de shutter angle op 180 graden dan ontvangt het frame gedurende 0,0208 seconde licht op de beeldsensor.
In formule: de sluitertijd = de sluiterhoek/(het aantal fps ex 360).
De sluitertijd voor de filmische look = 1/(2 x de framrate).
In de praktijk vereist het enige leertijd en ervaring om de juiste filmische look met de shutter angle te bewerkstelligen.

Is 6K een nieuw videoformaat?
Het antwoord luidt zowel Nee als Ja. In de meeste gevallen wordt bij UHD en DCI (4K) de extra K-ruimte ingezet voor beeldverbetering (oversampling), allerlei vormen van uitkaderen, kleurcorrecties en beeldstabilisatie. Het videoformaat blijft echter gewoon 4K. Je ziet het duidelijk bij zowel standaardopnamen intern als bij 4:2:2 externe export in 10 bits.
In een aantal gevallen gebruikt de camerafabrikant 6K als een soort tussenformaat. Zowel bij standaard compressie als in RAW. Dit 6K-formaat valt dan ook door compatibele montagesoftware gewoon te gebruiken in een hogere resolutie dan 4K UHD/DCI.

Wat betekent Anamorf?
Oorspronkelijk betekent anamorf video in breedbeeld zonder zwarte balken bovenin en onderin weer te geven. Bij de cinematografie, de kunst van het film maken, betekent anamorf het schieten van breedbeeld-opname (widescreen) op standaard 35 mm-formaat (dat heeft een beeldverhouding van 3:2 voor video.) Dien ten gevolge valt er bij het gebruik van anamorfe objectieven een deel van het beeld weg als de videocamera een breedbeeldsensor heeft. Zulks valt uiteraard elektronisch en/of de formaatkeuze te corrigeren.
In de praktijk hebben we het bij anamorf over het beeld uitrekken in verticale richting om meer 35 mm kwaliteit te behalen. Dat geeft vervorming! Bij de weergave dient een corrigerende lens het anamorfe formaat dan weer normaal op het scherm te zetten. Bij digitale beeldsensoren krijg je te maken met de beeldverhoudingen 2,39:1 (zonder verlies aan beeldresolutie), 1,5 x anamorf 2,66:1 en 2 x anamorfic 3,55:1.
Weer een andere betekenis is het uitrekken van het beeld door een anamorfe lens voor breedbeeld-projectie.
Vanuit creatief oogpunt is anamorf geliefd door de speciale widescreen-werking, een (stiched) panorama-effect en licht cilindrische vervorming. Er zijn nogal wat formaten voor videocamera’s en objectieven in omloop die het predicaat anamorf dragen. Kijk daarbij altijd eerst goed wat er precies mee bedoeld wordt.
N.B.: Een normaal video-objectief heeft sferisch.

Nits en Lumens, welke lichtsterkte?
Bij de Nit gaat het om de intensiteit van zichtbaar licht (de luminantie) en wordt gebruikt om de helderheid van beeldschermen aan te geven.1 Nit = 1 candela per vierkante meter. Als voorbeeld is een lichtsterkte van 300 Nits voldoende voor een LED/OLED-flatscreen of projectie binnenshuis. Om buitenhuis een videoschermpje goed te kunnen aflezen heb je al snel 500-700 Nits of meer nodig. Een fraai heldere tv komt op 500 Nits.
Bij videoprojectoren wordt de lichtkracht aangegeven in ANSI Lumens. Hierbij gaat het dus om licht dat op het projectievlak valt in plaats van dat het scherm zelf licht geeft. Minimaal heb je bij een videoprojector in de schemering toch wel 1.000 Lumens nodig. In de praktijk geld hoe meer Lumens hoe beter.
N.B. Nits en Lumens zijn niet zo goed met elkaar te vergelijken. In het algemeen is 1 Nit ruim driemaal zo sterk als 1 lumen.

Wat heb ik nodig om te kunnen vloggen?
Denk daar niet te licht over. Een goede 2-4K videocamera met kantelbaar viewerscherm en goede beeldstabilisatie is toch wel het minste. Eventueel een highend smartphone. Om vloeiend te kunnen bewegen is een gimbal of hangreep eigenlijk een must. Een groot helder beeldscherm laat zien wat je opneemt en doet. Let verder op de kwaliteit van het geluid. Een aparte vlogmicrofoon geeft een veel betere geluidskwaliteit dan een interne microfoon. Een dasspeldtype met windkapje is ideaal voor het eigen commentaar.
En je wilt natuurlijk snel online of on air. Dan telt de verbindingskwaliteit en snelheid van WiFi of bluetooth.

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Leica D-Lux 7 Black
Transcontinenta presenteert een nieuwe kleur in de Leica D-Lux lijn de: Leica D-Lux 7 Black. ...