Veelgestelde vragen (deel 21)

Redactie Veel gestelde vragen

Archief Digital Movie 134-2020
Hoe laadt je een RAW-videobestand in?

Ik wil een RAW-videobestand monteren. Maar na het inladen krijg ik allemaal losse schokkende beelden en laat het bestand zich niet knippen en plakkenā€¦ Dat klopt want een RAW-video-opname bestaat uit een reeks afzonderlijke HIRES videobeelden op een bepaalde snelheid opgenomen. Bij 25 fps krijg je dus 25 losse ā€˜fotografischeā€™ beelden per seconde. Een complete RAW-videoclip bestaat uit een folder/lade/bin gevuld met een reeks losse beeldbestanden plus een audiofile.
De oplossing voor het er mee kunnen gaan monteren is het volgende: kies een montagepakket dat RAW video kan importeren, bijvoorbeeld het (gratis) DaVinci Resolve. Maak een apart RAW-projectje aan. Importeer vervolgens alle losse beelden en het geluidsbestand. Zet deze dan in de tijdlijn. Doorgaans zorgt de software ervoor dat je in de mediabak alleen op een thumbnail voor video en eentje voor audio hoeft te klikken en deze dan naar de timeline te slepen of te laten invoegen. Staat de RAW-videoclip eenmaal in de tijdlijn, exporteer deze dan vervolgens naar een gangbaar 4K-formaat. Dat behoudt de hoogst mogelijke UHD-kwaliteit en valt gewoon te editen en vloeiend af te spelen.

Welke audiokwaliteit bij video?
De digitale videocamera neemt bij het beeld ook digitaal geluid op. Dat kan in verschillende formaten en kwaliteiten. Wie echt de allerhoogste audiokwaliteit wil pakt daarvoor een losse audioveldrecorder met SD-kaart. Dan neem je het geluid (synchroon) met de videocamera op in de hoogst mogelijke samplingfrequentie en bitrates. Vaak in .WAV. Achteraf voeg je het geluid er dan in de montage aan toe.
Gaan we het geluid instellen op de camcorder of videofilmende fotocamera zelf dan valt er meestal te kiezen uit: Het veel voorkomende Puls Code Modulation-formaat (PCM). Dat is een hoogwaardig stereoformaat op 44,1 of 48 KHz sampling en 16, 20 of 24 bits. Vaak opgeslagen in de .WAV-container. Dat zijn ten opzichte van mp3 aanmerkelijke grotere maar daarom ook kwalitatief betere audiobestanden. Bij HDMI zie L(ineair of lossless)PCM als audioformaat.
MPEG2. Best een aardig klinkend audioformaat doch enigszins verouderd en klinkt net wat minder.
MPEG4 gebruikt voor audio de goed klinkende ACC-CODEC. Die voldoet ruimschoots voor de meeste opnamesituaties. De digitale verpakking is die in de .MOV-container van de opgenomen videobestanden.
MP3, een gecomprimeerd audiobestand. Wordt veel gebruik bij streaming audio zoals Spotify en via het eigen NAS. Hiervan bestaat nog een lossless versie, dat wil zeggen heeft nauwelijks kwaliteitsverlies, van. Die heet Free LosLessĀ Audio Codec (FLAC).
Dolby Digital (Surround)en Atmos komen steeds vaker op de camera voor. Dat klinkt indrukwekkend doch de kleine camcordermicrofoontjes kunnen nu niet echt het grootschalig opgenomen ruimtelijk geluid evenaren. Doorgaans gaat het dan om een elektronische simulatie voor onze oren.

Wat doet een mengpaneel voor audio?
Een modern audiomengpaneel vervult zowel live onderweg als in de opnamestudio tal van functies. Het mengen of mixen betekent dat je meerdere geluidsbronnen via schuifregelaars of draaiknoppen onderling kunt mixen. Dat al of niet met aanvullende bewerkingsfuncties zoals een equalizer, digitale geluidseffecten, pannen en filteren (bepaalde geluiden of frequenties weglaten).
Een tweede belangrijke functie van een audiomixer vormt het grote aantal aansluitingen, in de praktijk mono- en stereokanalen genoemd. Je kunt meerdere microfoons en andere geluidsbronnen op het mengpaneel aansluiten en specifiek afregelen.
Mengpanelen met een USB-aansluiting spelen niet alleen geluid van en naar de computer maar kunnen ook montagesoftware voor geluid aansturen. Een soort dubbelfunctie: als audio-interface voor het aansluiten van geluidsbronnen op de pc/notebooks het besturen van DAW. Bij het Digitale Audio Workstation (DAW) met audio-editing & composing kan je met de hardware van het mengpaneel de software op het beeldscherm met de beschikbare regelaars aansturen. Dat werkt handiger dan een muis.
In de praktijk gebruik je in het veld mengpanelen om live optredende bands met meerdere microfoons en instrumenten te mixen en door te geven naar een camera of audiorecorder. In de montagestudio voornamelijk als interface voor het binnenhalen en corrigeren van verschillende geluidsbronnen en microfoons.

Wat is een receiver?
Feitelijk gezien is een AV-receiver een soort drietrapsraket. Het gaat om de combinatie van een goede surround (ruimtelijk geluid) versterker, een ingebouwde radiotuner en doorschakelstation voor een hele batterij connectoren.
Het is de bedoeling om de receiver in de huiskamer of thuisbioscoop naast de tv en andere audiocomponenten als een soort spin in het web te gebruiken. Je koppelt gewoon alles aan de receiver en die geeft het dan door aan de geluidsopstelling van de luidsprekers of recorder. Veelal vind je meerdere HDMI-connectoren, tulpaansluitingen en 5-7 connectoren voor luidsprekers. Kies de bronnen en weergave via de druk- en draaiknoppen.

Ulco Schuurmans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Nieuwe Samyang VDSLR MK2 serie video objectieven
Transcontinenta introduceert de nieuwe Samyang VDSLR MK2 serie video objectieven. Deze nieuwe objectieven uit de ...