Veelgestelde vragen (deel 22)

Redactie Veel gestelde vragen

Archief Digital Movie 135-2020

Wat moet de AF nu eigenlijk herkennen?
Er zijn vele manieren en keuze-objecten bij de Autofocus. Deze variëren van heel algemeen tot specifiek gericht op bepaalde objecten of onderdelen in het beeld. De gevorderde hobbyist en vakman stellen waar het even kan liefst zelf handmatig scherp. Maar in geval waar snelheid telt en er weinig tijd is biedt de AF aantrekkelijke ondersteuning om geen shots bij video en foto te missen.
Er zijn verschillende technieken voor AF. Bijvoorbeeld op helderheidsverschillen en fasecontrast of dualpixel. Dit verder
gespecifieerd naar het aantal beschikbare en instelbare AF-punten en de dekking (horizontaal en verticaal in percentages). Hoe meer AF-punten en groter de dekking des te meer onderdelen zullen er scherp in beeld komen. Er zijn echter gevallen waarin je selectief wilt focusseren. Dan is een kleiner AF-gebied in te stellen met een joystick of touchscreen. De AF wordt steeds meer kunstmatig intelligent (AI en machineleren). Het begon met gezichtsherkenning. Daarna volgden de ogen (links en rechts) dieren, ledematen en specifiek te selecteren objecten in het beeld. De AF herkent deze als scherpstelpunt en kan zelfs van de gedragingen van objecten en hun vormen leren. Bij de zogenaamde AF-tracking houdt de AutoFocus de scherpstelling van bewegende onderwerpen vast. Deze kunnen dan niet meer uit het scherpstelgebied ontsnappen. Welke AF-technieken je precies nodig hebt hangt van het soort video/fotografie af.

WiFi of bekabelde AV-verbinding?
De camera of afspeelapparatuur draadloos via WiFi aan de weergevende apparatuur of netwerken koppelen valt bijna niet meer weg te denken in deze digitale connected tijd. Het is redelijk snel op te zetten, kost weinig en vergt geen uitgebreidere infrastructuur in het (slimme) huis. Waarom dan toch nog de optie bekabeld?
Aan WiFi kleven een aantal beperkingen. Draadloos is in het algemeen minder snel dan de moderne Ethernet-kabels.Zeker als het aantal gebruikers (ook de buren) op het draadloze netwerk toeneemt. Veel tv-streamen kan bijvoorbeeld de snelheid danig vertragen. Zonder encryptie of beveiliging met een wachtwoord is WiFi zo lek als een mandje. En als laatste vreet een draadloze verbinding regelmatig flink wat accustroom.
Kabels zijn snel, solide qua verbinding en relatief veilig. Daarom wordt er bij AV over IP (Internet Protocol) vaak gebruik gemaakt van Ethernet of andere typen verbindingskabels. Daarvoor zijn er allerlei snelle, veilige en zonder vertraging werkende verbindings- en transportprotocollen voor video en audio ontwikkeld. Controleer altijd vooraf wat deze zijn en/of jouw apparatuur daarmee compatibel is.

Wat betekent loggamma?
Het menselijk oog ziet een aanmerkelijk groter dynamisch bereik dan een foto/videocamera. Er gaat in principe bij de digitale opname het nodige aan beeldinformatie (contrast, helderheid, kleurenspectrum e.d.) verloren bij de registratie. N.B.: Het menselijk oog heeft een dynamisch bereik van 24 f-stops. Dat verlies behoeft overigens geen probleem te zijn. Het ziet er vaak toch best goed uit. Al in het analoge tv-tijdperk werden gammacurves ingezet om de lichtintensiteit bij de schermweergave te verbeteren. In het digitale tijdperk werd dit vervolmaakt met Log Gamma profielen en -curven. Praktisch gezien komt dat er op neer dat er een beeld geschoten wordt waarin de meeste informatie wel zit doch nog niet tot uitdrukking wordt gebracht. Het ziet er dan allemaal vlak of mistig en bleekjes uit totdat de software voor postproduction deze opgeslagen informatie naar wens en smaak gaat nabewerken.
De term LOG komt van een logaritmische curve. Bij een normale opname zou 100 % wit zijn, 0 % is zwart en grijs ligt op 50 %. Bij een LOG is wit 85 % grijs, grijs ligt op 63 % en zwart op 22 % grijs. Deze beeldcorrecties zijn bedoeld voor de vakman, veeleisende hobbyist en cinemawerk.

Hoe werken de witbalans en grijskaart?
Het menselijk oog corrigeert voor de juiste kleursensatie en weergave. Een video of fotocamera heeft daarvoor de juiste referentie betreffende de gewenste lichtkleur nodig. Daarbij kiest de witbalans bijvoorbeeld voor de juiste kleurtemperatuur in graden Kelvin bij daglicht, kunstlicht. kaarslicht, fluorescerend (TL), fel zonnig bewolkt etc. Dan wordt het ogenomen beeld precies zo vastgelegd zoals ons oog dat waarneemt. Zo niet dan ontstaat er een kleurzweem. Bijvoorbeeld bij fel zonlicht te blauw en kunstlicht te rood.
Bij de witbalans kan je kiezen uit automatisch, handmatig met vaste voorkeursinstellingen en voorgeprogrammeerd. Relatief nieuw is kunstmatige intelligentie (AI) die het licht en de kleurtemperatuur herkent of aanleert en dienovereenkomstig op smaak en voorkeur afregelt.
De grijskaart is zoals de naam al aangeeft grijs. Je gebruikt dit hulpmiddel om de witten correct weer te geven en de juiste belichting in te stellen. Grijs is namelijk voor de camerameting volstrekt neutraal, 18 % middengrijs. Als je de belichtingsmeting van de camera ter referentie op de grijskaart richt is deze vrijwel meteen goed.
Bij de witbalans kan je meteen of achteraf aangeven wat de correcte kleuren moeten zijn. Zo valt goed voor de juiste kleur te corrigeren in de NLE-software of het fotobewerkingsprogramma.
N.B. Er bestaat ook een zogenaamde kleurenkaart. Die kan je mee fotograferen om daar later de werkelijke/natuurlijke kleuren op te ijken.

Ulco Schuurmans

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Straatfotografie met de nieuwe Samyang AF 35mm F1.8 FE
Een van de eerste regels van straatfotografie is discreet te werk gaan. Om dat te ...