octava mk12

Vijf tips voor audiobewerking

Redactie Audiobewerking How to

“Fix het maar in de post”, is een veel gehoorde uitdrukking als het er bij het opnemen van film allemaal hectisch aan toe gaat. Voor het corrigeren van videobeelden zal dit waarschijnlijk wel lukken, maar de kans is klein dat het u ook lukt voor het geluid. Geluid moet in één keer goed zijn. Vijf belangrijke tips om daarin te slagen!

Kies de juiste locatie

De keuze voor een locatie is van groot belang voor de kwaliteit van uw opnames. Wie geluid opneemt naast een drukke weg, in een winkelcentrum, bij de luchthaven of naast een lawaaierige computer, vraagt natuurlijk om problemen. De hoeveelheid Noise – ruis – heeft u dan zelf niet meer in de hand.

blimpEr zijn weliswaar allemaal producten op de markt om de hoeveelheid windruis te verminderen: denk aan een plopkap, een blimp, een dode kat (harige vacht), isolatieschermen, enzovoort, maar geen van allen zal bij een slechte keuze van een locatie toereikend zijn om ongewenste bijgeluiden te voorkomen.

Kies het liefst altijd voor een zo rustig mogelijke omgeving en maak een goede microfoonkeuze. U zult zien dat de opnames er dan al stukken op vooruit gaan.

Maar ook in een rustige omgeving staat u nog voor een aantal keuzes. Stel dat u opnames wilt maken in een huis met verschillende kamers. Welke kamer kiest u dan? In gesloten ruimtes krijgt u altijd te maken met de weerkaatsing van geluid, oftewel galm. Galm is nu typisch iets wat je in de nabewerking niet meer kunt corrigeren.

Het liefst neemt u het geluid zo droog (dry) mogelijk op. In zo’n geval zult u dan naar een kamer moeten zoeken waar bijvoorbeeld het geluid wordt geabsorbeerd, door meubels of gordijnen, of waar de muren niet loodrecht tegenover elkaar staan, zodat de geluidsgolf kan worden verbroken.

Spreekt u geluid in bij de pc, dan kunt u een mobiele geluidsstudio bouwen of gebruik maken van een geluidsabsorberend reflectiescherm. Lukt dat allemaal niet, omdat de pc te veel lawaai maakt, dan verhuist u toch naar een andere kamer, waar u er geen last van heeft of u koopt voor een paar centen geluidsisolerend materiaal voor de pc-kast.

Kies de juiste microfoon

baby ball gagEen keuze maken voor een microfoon is niet eenvoudig. Behalve dat er honderden soorten en tientallen merken zijn, en de microfoons ook nog in grootte kunnen verschillen, kan de prijs ook een belangrijke rol spelen. Er zijn microfoons van enkele tientallen euro’s, maar er zijn er ook die duizenden euro’s kosten. Daarnaast moet u zich goed afvragen waarvoor u de microfoon wilt gebruiken. Soms is het mogelijk om een combinatiemicrofoon te kopen. Op zo’n microfoon kunt u dan verschillende richtingsgevoelige capsules gebruiken. In binnensituaties komt u vaak uit op een cardioid microfoon, vooral als u meer dan één persoon wilt opnemen. Een hyper cardioid is daarentegen weer beter geschikt als u maar één enkel persoon opneemt. Een shotgun wordt meestal gebruikt voor buitensituaties, bijvoorbeeld voor het maken van nieuwsreportages. Een aantal microfoons die algemeen positief worden beoordeeld zijn:

  • Sloeps MK41
  • Sennheiser ME66
  • AKG CK69
  • Oktava MK012
  • Sennheiser ME66
  • Sony ECM 670

Hou de microfoon dichtbij

boompoleElke opname profiteert er van als de microfoon zo dicht mogelijk bij de bron wordt gehouden. U merkt vanzelf wanneer u te dichtbij bent met de microfoon, omdat u dan last krijgt van het Proximity effect. De lage tonen en bass worden dan vervormd.

Het grootste probleem bij opnames is, dat velen de microfoon veel te ver van de bron afhouden. Klassieke voorbeelden zijn opnames gemaakt met een videocamera, waarbij het geluid wordt opgenomen met de interne microfoon. De afstand tot het object is dan vaak te groot om het geluid goed te krijgen. Mede doordat de meeste ingebouwde cameramicrofoons omni directioneel zijn, worden er teveel ongewenste achtergrond geluiden opgenomen.

Bij geluidsopnames heeft u altijd te maken met omgevingsgeluiden of ruis. Dit kan van alles zijn, van ventilatoren en airco’s tot verkeer en bromtonen. Deze geluiden verstoren de opnames. De verhouding tussen het geluid dat u wilt opnemen (Signal) en het ongewenste geluid (Noise) noemen we het Signal to Noise ratio. Hoe hoger deze verhouding in het voordeel van het Signal is, des te beter de opname. De afstand van de microfoon tot de audiobron is bepalend voor deze ratio. Elke halvering van deze afstand levert een verdubbeling op van de ratio, omdat het geluid dan geconcentreerder aankomt bij de microfoon.

Te allen tijde zorgt u er dus voor dat de microfoon zo dicht mogelijk bij de bron komt. Als u dit doet merkt u dat afhankelijk van uw microfoon en apparatuur het input volume drastisch kan verlagen. Dit heeft niet alleen als voordeel dat uw brongeluid dan nog steeds goed is, maar ook dat de Noise dan bijna niet meer waarneembaar is.

Gebruik een hoofdtelefoon

hoofdtelefoon-Sony MDR 7506We zien het nog vaak genoeg dat geluid wordt opgenomen zonder dit te monitoren met een hoofdtelefoon. Dat kan natuurlijk niet. Bij geluidopnames maakt u altijd gebruik van een hoofdtelefoon, omdat u dan beter in staat bent te horen wat de microfoon registreert. Als u direct een goede hoofdtelefoon koopt, heeft u daar tevens wat aan met de nabewerking.

Stel het volume goed in en monitor de Noise floor

Ook al praat er niemand tijdens de opname, dan nog ziet u uw volume meters uitslaan. Dit is de zo genoemde Noise floor. Neem altijd een stukje van die Noise floor op, om deze later als print te gebruiken voor de geluidscorrectie. De kunst is nu om de ruis zoveel mogelijk te verminderen, want dat scheelt tijdens de bewerking. Gebruik de juiste microfoon, gebruik hulpmiddelen als blimp en dode kat, kies de juiste locatie en hou de microfoon dicht bij de bron.

Als u er alles aan heeft gedaan om de Noise floor te verlagen, dan kunt u beginnen met de testopnames. Stel het volume zo in, dat de gemiddelde output tussen de -12dB en -6dB ligt, met pieken naar de -3dB. Dit geeft u later nog de gelegenheid om het geluid te levelen met andere geluiden in de montage.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
PowerShot SX520 HS
Nieuw: Canon PowerShot SX520 HS en SX400 IS
Canon introduceert twee nieuwe bridgecamera’s: de PowerShot SX520 HS en PowerShot SX400 IS. Camera’s die ...