Wonderboy Hans Zimmer: ‘Ik luister nooit naar mijn eigen muziek’

Redactie Interviews

Archief Digital Movie 120-2018
Ooit gehoord van Hans Zimmer? Hij componeerde de muziek voor meer dan 150 Hollywood-films, waaronder kaskrakers als Rain Man, Gladiator, Lion King, Blue Planet II, Mission Impossible II, Pearl Harbor, 12 Years a Slave etc. Een van zijn laatste projecten is de muziek voor de indrukwekkende film Dunkirk.

© Victor Peters

De kans is heel erg groot dat de filmmuziek, waardoor u menig traantje bij vele films hebt moeten wegpinken, werd geschreven door Hans Zimmer. Hij schrijft al sinds 1985 filmmuziek, die ook wel ‘score’ wordt genoemd. Een ‘score’ is muziek die speciaal voor een film wordt geschreven met de bedoeling het verhaal te versterken. Deze muziek is meestal instrumentaal, zodat eventueel gezongen woorden de dialogen niet verstoren. Bij films heeft men het ook wel over de ‘soundtrack’. Sommigen bedoelen met de soundtrack alles wat je in een film hoort aan geluiden, effecten, muziek etc. Anderen bedoelen er alleen de muziek mee, niet alleen de score, maar ook de (bestaande of gecomponeerde) gezongen liedjes die in de film worden gebruikt.
Hans Zimmer brak in 1988 door met zijn filmmuziek voor Rain Man die door Barry Levinson werd geregisseerd. Hans kreeg er een Oscar-nominatie voor.

Ongelooflijk
Hans Zimmer schreef scores voor meer dan 150 films, een ongelooflijk aantal. Hij heeft een geweldig mooie muziekstijl die vaak goed herkenbaar is. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de introductiescènes van Pearl Harbor en de slotscènes van Inception. En inmiddels is Hans winnaar van een flink aantal prijzen. De Lion King (1994) bijvoorbeeld, waarvan de soundtrack meer dan 15 miljoen keer werd verkocht, leverde Hans een Academy Award voor de Best Original Score op, een Golden Globe, een American Music Award, een Tony en twee Grammy Awards. Tot nu toe heeft hij in totaal zeven Golden Globe-nominaties, zeven Grammy’s en zeven Oscars op zijn naam staan.

Favoriet
Met al dat succes en de vele scores die hij schreef,kan hij zelf niet zeggen wat daarvan zijn meest speciale of favoriete muziek is.
“Ik heb geen eigen favoriete muziek, die moet ik nog schrijven. Dat is ook de reden waarom ik moet blijven schrijven en ik het steeds beter wil doen. Ik luister ook nooit naar mijn eigen muziek. Op het moment dat ik een muziekstuk heb afgerond, stop ik ermee en wil ik iets nieuws gaan doen. Ik vergeet dan ook werkelijk alles wat ik heb geschreven. Dat moet wel, omdat ik anders geen ruimte kan maken voor nieuwe ideeën.”

Arme artiest
Hans Zimmer wilde al jong muziek maken.Vooral toen zijn vader was overleden, zocht hij de muziek op. “Muziek was een toevluchtsoord voor me. Ik heb ook een tijd les gehad, maar dat had niet zo veel zin, omdat ik alleen maar improviseerde en componeerde. Als tiener kreeg muziek een andere rol, want als het op meisjes aankomt, maak je op hen meer indruk door muziek te maken dan door te praten.”
Hij besloot van muziek zijn leven te maken, maar dat liep in eerste instantie op niets uit. Hij kreeg geen voet aan de grond en leefde erg arm, totdat enkele mensen hem hielpen.
“Ik heb veel te danken aan mensen die me hielpen toen ik nog geen carrière had. Filmcomponist Stanley Myers bijvoorbeeld, die de muziek voor de Deer Hunter schreef, heeft veel voor me gedaan. En de eerste die mij echt betaalde voor het maken van muziek was George Martin. Ik herinner me het geld meer dan de muziek. Ik was verbaasd na een lange strijd, want ik at alleen nog maar bruine bonen uit blik, het enige dat ik me kon veroorloven. Maar dan: iemand betaalde me om muziek te schrijven!”

Geheim
Het grote geheim van zijn succes is vooral gelegen in het feit dat hij goed naar regisseurs kan luisteren, zegt hij zelf. “Ik luister niet naar wat ik moet doen, maar naar de onderliggende betekenis van hun woorden.”
Met Terry Malick had hij een goede verstandhouding, het leek alsof zij broers waren, ze konden alles tegen elkaar zeggen. En met Ridley Scott had hij ooit een bijzondere ontmoeting.
“Het was zondagavond elf uur en we zaten nog in de montageruimte. We keken naar opnamen voor de film Hannibal. Het was een shot van het gezicht van Julianne Moore, waar een traan overheen liep. Ik zei dat zij huilde, omdat zij verliefd is. Maar Ridley was het niet met me eens. Nee, het is een traan van afschuw. Er ontstond een pittige discussie tussen ons en we stonden echt tegenover elkaar met grote gebaren. Toen dacht ik: wow, dit is geweldig, het is zondagavond, elf uur, en er staan twee volwassen mannen gepassioneerd te debatteren over de betekenis van een traan op het gezicht van een vrouw.”

© Victor Peters

Wereldtournee
Sinds 2000 reist Hans Zimmer de wereld rond met een groot orkest en speelt hij zijn filmmuziek live. Dat is voor hem een totaal andere manier van muziek maken.
“Ik vind het fantastisch om voor publiek te spelen in plaats van voor een filmscherm. Ik heb het gevoel dat het een betere componist van me maakt, omdat ik realtime ervaar wat het publiek voelt. Als ik bij een filmscherm muziek maak, blijft dat toch vaak gissen. Daar komt bij, dat als we elke avond mijn filmmuziek live spelen, wij die muziek opnieuw uitvinden en verbeteren. Die luxe heb je niet als je alleen maar in de studio de muziek voor een film maakt.”
Voordat hij op tournee ging, vroeg hij zich af hoe hij dat zou aanpakken. Zijn muziekstukken variëren in lengte, maar duren best lang. De muziek voor Pirates of the Caribean bijvoorbeeld, duurt 14 minuten en die van The Dark Night 22 minuten. Iedereen adviseerde hem kortere uitvoeringen te maken, omdat jonge mensen de aandacht niet zo lang zouden kunnen opbrengen. Maar niemand vindt de lange stukken een probleem. Het publiek vindt het heerlijk dat ik hen mee op reis neem, naar de wereld van die films.”

Dunkirk
De film Dunkirk van regisseur Christopher Nolan heeft een score die een enorme spanning oproept, maar qua melodie moeilijk is te beschrijven. Hans is zoals gebruikelijk met een kort melodietje begonnen, maar vond dat geen goede oplossing. Het grote probleem was hoe hij de spanning voor een langere tijd kon vasthouden.
“De grote vraag was: hoe konden we in de muziek uiting geven aan het feit dat de tijd dringt? Ik heb nachtenlang van de scènes gedroomd, ging dan weer naar de studio, maar ik kwam er niet uit. Maar toen ik op de locatie was in Duinkerken, op het strand, waaide het zand in mijn gezicht en was het erg koud. De acteurs stonden in de ijskoude wind, samen met regisseur Chris Nolan. Deze ervaring hielp mij in de studio bij het componeren. Het was een leerproces, want we hebben alle muziekwetten achter ons gelaten. Elke dag opnieuw wist ik niet wat er die dag voor muziek uit mijn brein zou komen.”
Regisseur Chris Nolan dacht net als Hans ook voortdurend aan hoe de muziek voor de film zou moeten zijn en stuurde Hans een opname van het geluid van een oud horloge. Dit tikkende geluid werd uiteindelijk de basis van de score en ook de basis voor het montageritme. Daarnaast komt deze muziek weer samen met de andere muzieklijnen die voor de drie verhaallijnen in de film werden geschreven.

Internet
Wie rondneust op internet komt nog veel meer te weten over deze geniale componist en zijn prachtige muziek. Zo zijn er ook verschillende websites door zijn muziekfans en andere componisten opgezet. Hier vindt u de muziek van Hans Zimmer, maar dan in de uitvoeringen van zijn fans. Hans Zimmer heeft een groot talent en zijn muziek is fantastisch. Ene Michael Kitchen vat dit talent en de muziek van Hans Zimmer ergens op Youtube heel mooi samen: “De man die deze mooie muziek maakt, verdient het tussen de engelen van God te staan.”

Verrijking
Making of van de score voor Inception: www.youtube.com/watch?v=gL5en8Y10OU
Eindscène van Inception (‘Time’): www.youtube.com/watch?v=XQPy88-E2zo
Beginscène Pearl Harbor (‘Tennessee’): www.youtube.com/watch?v=ZCtNDoTONoc
Trailer 1 van de live-shows: www.hanszimmerlive.com met trailer.
Trailer 2 van de live-shows: www.hanszimmerlive.com/liveinprague ook een trailer
Website met o.a. nagespeelde muziek van fans: http://hans-zimmer.com/index.phprub=discography&bt=2&numid=1
Trailer Dunkirk: https://www.youtube.com/watch?v=F-eMt3SrfFU

Pieter Reintjes

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Nieuwe editie Digital Movie 122-2018
Hij ligt een deze dagen bij onze abonnees op de deurmat en is te vinden in de kiosk ...