Cinema4D

Workshop Cinema 4D – Deel 1 – Interface

Redactie How to Software

U kent ze vast wel, van die prachtig geanimeerde 3D-graphics. En misschien zou u ze eigenlijk ook weleens zelf willen maken. Dat kan, want het softwarepakket Cinema 4D is gewoon te koop. Maar hoe dan verder? Wij leggen in drie afleveringen uit hoe u de basis meester wordt.

Cinema 4D is een 3D-softwarepakket voor het maken van computergraphics en –animaties. Ontwikkelaar Maxon heeft deze, wellicht wat misleidende, naam aan het product gegeven omdat er niet alleen wordt gewerkt met de drie meetkundige dimensies breedte, hoogte en diepte, maar ook met een vierde dimensie: tijd.

Mede door deze extra, vierde dimensie behoort Cinema 4D tot de top van softwarepakketten voor de architectuur, broadcastindustrie, character design, film- en effectstudio’s, productontwikkeling en animatie-industrie. Er zijn nagenoeg geen andere pakketten die een dergelijke grote vrijheid bieden.

Is het te leren?

Het is natuurlijk razend interessant dat deze specialistische software ook voor hobbyisten verkrijgbaar is. Maar nu rijst wel meteen de vraag: Als professionele designers en animators een programma met zoveel functies en toepassingen gebruiken, is het dan voor de hobbyist nog wel onder de knie te krijgen? En waar begin je met het ontdekken van al die eindeloze mogelijkheden?

Het programma compleet in de vingers krijgen, zal maanden in beslag nemen, maar dat is niet nodig om er toch leuke dingen mee te kunnen doen. Deze driedelige workshop loopt langs de basisfuncties van Cinema 4D, functies waarmee u scènes leert maken die niet van echt te onderscheiden zijn. De onderwerpen die aan bod zullen komen zijn het navigeren door het programma, het toevoegen van objecten en het aanpassen hiervan. Na het laatste deel is het een kwestie van spelen met de vele functies en mogelijkheden om een realistisch beeld te creëren.

Interface

1 standaard layoutDe kennismaking met een nieuw programma begint altijd bij de interface. Die van Cinema 4D is zeer uitgebreid en lijkt in eerste instantie op een doolhof van mogelijkheden. Ter geruststelling: als dit onderdeel eenmaal duidelijk is, zal de rest vrijwel vanzelf gaan.

De standaardinterface van Cinema 4D bestaat uit een aantal modules en diverse iconen. Net als bij de meeste programma’s is de taakbalk boven in het scherm te vinden en staan hier alle functies die in het programma te gebruiken zijn. Omdat er heel wat mogelijkheden in het pakket verwerkt zijn, hebben de ontwikkelaars voor de meest gebruikte functies iconen beschikbaar gesteld. Dat navigeert gemakkelijker en sneller.

De ‘snelkoppelingen’ zijn niet alleen zeer kenmerkend voor Cinema 4D, ze zorgen ook voor een prettige en zeer gebruiksvriendelijke werkervaring. Daar komt bij dat gebruikers de lay-out naar hun hand kunnen zetten. Iedere gebruiker van Cinema 4D gebruikt het pakket immers op een andere manier en wellicht zelfs voor andere doeleinden.

In het begin zal de standaardinterface voor iedereen werken, maar na verloop van tijd zult u merken dat sommige iconen ongebruikt blijven. De oplossing hiervoor is het gebruik van gespecificeerde lay-outs voor Modeling, Painting en Animation. Omdat ook daarin iedereen verschillende werkwijzen hanteert, zijn er vijf verschillende gebruikersmenu’s toegevoegd. Deze menu’s kunt u geheel naar persoonlijke voorkeur indelen.

Iconen

1 objects standaard layoutDe standaardinterface laat zowel links als bovenin het werkveld een balk met iconen zien. Dit heeft tot doel en scheiding aan te brengen tussen het toevoegen en het modelleren van objecten. Via de bovenste balk met icoontjes kunt u objecten toevoegen, de balk links biedt daarna de mogelijkheid om deze objecten te vervormen. Bijgaande afbeelding geeft een compleet beeld van de verschillende iconen en hun functies.

Naast de menubalk en de iconen nemen de verschillende modules het grootste gedeelte van het scherm in beslag. Deze modules zullen, in combinatie met de iconen, uiteindelijk een zeer gebruiksvriendelijke werkwijze opleveren.

Modules

1 uitleg iconenDe belangrijkste module van Cinema 4D is het werkveld. Dit is het gedeelte waarin alle aanpassingen in andere modules te zien zijn. Verder zullen vooral de module voor objecten, de module voor texturen en de modules om de objecten en texturen aan te passen veel worden gebruikt. Ook hierbij kan de gebruiker zelf bepalen welke modules zichtbaar zijn en hoe ze in het scherm gepositioneerd zijn.

De modules zijn speciaal voor een bepaalde lay-out geoptimaliseerd, waardoor hier perfect mee te werken is. Het beste voorbeeld is de indeling voor het animeren. Bij het selecteren van deze lay-out zal er een grote tijdlijn verschijnen en verdwijnen alle overbodige modules.

Conclusie

Door de eindeloze mogelijkheden en de specifieke toepassingen is Cinema 4D geen eenvoudig pakket. Maar dankzij de gespecificeerde lay-outs en de mogelijkheid om zelf uw ideale werkruimte te creëren, is het pakket wel gebruiksvriendelijk. Zoeken naar functies die u vaak gebruikt hoeft niet meer. Ook is de leercurve minder steil gemaakt door de prettige combinatie van modules en iconen. Hebt u de interface eenmaal onder de knie, dan is Cinema 4D verder vrij transparant. In de volgende aflevering gaan we nader in op het navigeren door het pakket.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
lg_ultra
Video: LG Ultra HD tv 65LA9709
Alles is strak aan de nieuwe 65LA9709 van LG. Het scherm is voorzien van een ...