CINEMA_4D_R15_Packshot

Workshop Cinema 4D – Deel 3 – Scenes

Redactie How to Software

In de eerste twee delen – deel 1 en deel 2 – van onze workshop over Cinema 4D zijn we ingegaan op de basisfuncties van het pakket en hoe hiermee te werken is. Met deze kennis op zak is het moment aangebroken om een realistisch ogende scène te gaan opbouwen.

Deze derde en laatste aflevering staat niet alleen in het teken van het toepassen van de basisfuncties en de navigatie; we gaan nog een aantal stappen verder om een zo realistisch mogelijk beeld te creëren. Cinema 4D beschikt namelijk over een aantal zeer belangrijke toepassingen als het op realisme aankomt, een belangrijk punt waarop het zich onderscheidt van andere 3d-pakketten. Deze toepassingen bestaan onder andere uit het toevoegen van licht en het creëren van schaduwen, reflecties en texturen. Wat houden deze functies in en maken zij echt een groot verschil in realisme? Dat zult u in de loop van dit laatste deel te weten komen. Nu is het tijd om de eerste stap op weg naar een realistische scène te zetten, namelijk het modelleren.

Modelleren

modeleren cinema 4DHet is natuurlijk heel logisch dat meer tijd een scène realistischer en complexer kan maken: met alle functionaliteiten die Cinema 4D te bieden heeft, kunt u het zo ingewikkeld maken als u zelf wilt en tot in de late uurtjes alle details uitwerken. Daarbij gaat de meeste tijd zitten in het modelleren, ofwel het opbouwen van een of meerdere objecten. In deze aflevering gaan we enkel met basisfiguren aan de slag, want ook hiermee zijn al zeer realistische beelden te maken. Wij hebben gekozen voor een ruimtelijke scène met verschillende formaten bollen.

Om een basis te creëren voegen we als eerste een vloer toe. Deze vloer zal later zeer ondersteunend werken voor het realisme van de scène. Dan kiezen we uit de lijst met basisfiguren de bol. Via het objectenmenu selecteren we Sphere, waarna de bol op het exacte middelpunt zal verschijnen. Door bij Coordinates een waarde voor de positie op de Y-as in te vullen, zal de bol omhoog of omlaag worden verplaatst. Door de helft van de waarde van de bol in te geven, zal het object precies op de vloer komen te liggen. Alle objecten kunnen we dupliceren door simpelweg te kopiëren en te plakken. Dit geldt overigens ook voor onder andere lichten, effecten, texturen en schaduwen. Met de toetsencombinatie Ctrl+R (voor Mac CMD+R) kunt u tussentijds het resultaat bekijken.

Licht

licht - Cinema 4DDe scène is nu enkel voorzien van een vloer en een aantal objecten. Vanaf hier begint het creëren van een realistischer beeld. Daarbij gaan we van start met het toevoegen van licht. Dit zorgt er niet alleen voor dat de objecten niet meer egaal gekleurd zijn, maar ook echt een 3d-gevoel krijgen. Het licht voegen we toe via het menu Add Light Object. Er zal dan een lichtbron in de ruimte verschijnen, die naar wens te verplaatsen is. Door tussentijds te renderen zal het verschil duidelijk zichtbaar zijn.

Schaduwen

Een heel ander, maar ook belangrijk onderdeel van de lichtoptie in Cinema 4D is het creëren van schaduwen. Door het toevoegen van een schaduw krijgt het 3d-gevoel dat het licht geeft ineens een flinke boost. Het fraaie aan Cinema 4D is dat er oneindig lichten toe te voegen zijn. Deze verschillende lichtbronnen hebben zowel invloed op elkaar als op elkaars schaduwen. Met een simpele toevoeging als licht is dus al een aardig realisme te verkrijgen.

Texturen

schaduwen - Cinema 4DNu de objecten goed staan en zijn voorzien van licht met schaduwen, kunnen we beginnen aan de volgende stap. De scène is momenteel nog eentonig grijs, dus we moeten hem voorzien van passende texturen. Dit proces kunt u zien als het beschilderen of beplakken van een voorwerp. Het interessante aan de texturen in Cinema 4D is dat u een object hiermee een bepaald gevoel of uiterlijk mee kunt geven. Om te beginnen geven we de vloer een kleur en laten we hem reflecteren. De bollen zullen nu via de vloer reflecteren, waardoor een nog betere eenheid ontstaat dan met alleen schaduwen. De bollen voorzien we eveneens van een reflectie, zodat zij op hun beurt allemaal in elkaar reflecteren. Het renderen van deze vele reflecties kan overigens wel even duren!

In Cinema 4D hebt u de mogelijkheid om zelf afbeeldingen te uploaden en als textuur te gebruiken. Voor de bollen in ons voorbeeld hebben wij een standaardtextuur gekozen.

Rendering

scene-resultaat Cinema 4DHebt u een scène gemaakt die u graag wilt bewaren, dan moet dat via het rendermenu. Renderen is het genereren van een digitale afbeelding of video uit een driedimensionaal model. Cinema 4D heeft het voordeel dat alle waarden achteraf in te stellen zijn. Hebt u een scène of model gemaakt dat u graag op een enorm billboard wilt laten vertonen, dan kunt u achteraf de grootte van de afbeelding aangeven. De kleinste tot grootste afbeeldingen kunt u renderen zonder enig kwaliteitsverlies. Via de rendersettings kunt u niet alleen de grootte aanpassen, maar ook de kwaliteit en het bestandsformaat. Het eindresultaat dat ontstaat als wij onze scène renderen, ziet u hierboven.

Tot besluit

Zoals u in deze workshop hebt kunnen lezen, zijn met Cinema 4D in korte tijd zeer realistische beelden te creëren. Als u weet hoe de basisfuncties van het programma werken, is het een kwestie van spelen met de eindeloze mogelijkheden.

Cinema 4D is een softwarepakket voor verschillende werkvelden en doeleinden. In deze workshop hebben we enkel uitleg gegeven over het werken met statische beelden. Dit is echter slechts een klein onderdeel van het zeer uitgebreide pakket. Zodra u het maken van een realistische scène meester bent, kunt u starten met een volgende stap, namelijk het animeren van uw scène. Als u hiermee aan de slag kunt, gaat er pas echt een 3d-wereld met een extra dimensie voor u open.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Check Also
Sandisk komt met mini usb-stick
Computers en computer-accessoires worden steeds kleiner, platter en sneller. Dat is een proces dat we ...