Zhiyun Smooth Q: Professionele Filmshots

Redactie Accessoires Reviews

Archief Digital Movie 118-2017
Beeldstabilisatie met gimbaltechniek, is al geruime tijd in opmars. Op de sites van bekende webwinkels wordt sinds kort de Smooth Q van Zhiyun aangeboden voor bedragen van circa € 120,-. Dit prijsniveau roept kriebels op. Is dit weer een aardige gadget of betekent het een waardevolle aanvulling op de uitrusting van de amateurfilmer, Johan van den Adel, van Video College, ging ermee aan de slag.

De Smooth Q is een gimbal die ontworpen is voor een smartphone, maar met wat hulpstukjes (zie internet) ook bruikbaar voor diverse action cams.
Actioncams hebben een grote opmars gemaakt, mede door de hoge beeldkwaliteit in combinatie met een compacte behuizing. Een welkome aanvulling op de uitrusting van menig (amateur)filmer.
Bij smartphones zien we een vergelijkbare ontwikkeling, het lukt fabrikanten telkens weer de camera’s te verbeteren, het einde van deze ontwikkeling lijkt nog niet in zicht. Zelf gebruik ik de LG G4 smartphone, een ontwerp van circa twee jaar geleden. Een prima telefoon met een verrassend goede 4K camera, ik maak er shots mee die ik zonder schaamte durf toe te passen in mijn films. Met deze telefoon heb ik altijd een camera op zak en die in combinatie met de Smooth Q bijzondere mogelijkheden toevoegt aan mijn filmische mogelijkheden.
In dit artikel wil ik me beperken tot de bediening en het gebruik van de Smooth Q. Daarnaast ga ik in op de creatieve mogelijkheden. Voor hen die meer willen weten verwijs ik naar de site van de fabrikant www.zhiyun-tech.com en You Tube, waar een ruim aanbod is aan reviews.

Een eerste indruk
Met de Smooth Q brengt Zhiyun een aantrekkelijk gimbalsysteem op de markt. Door een juiste mix van lichtmetaal en kunststof, is het gelukt een degelijke stabilizer te ontwikkelen die slechts 440 gram weegt (inclusief accu), daarmee is het een van de lichtste in zijn soort. Als we hierbij optellen het gewicht van een smartphone of een actioncam, dan komt het totale gewicht uit op circa 600-650 gram.

De bediening
Boven, in de handgreep, is een klein maar overzichtelijk bedieningspaneel geplaatst, het laat zich eenvoudig met de duim bedienen.

De functieknop (Mode)
Deze schakelaar is een stuk slimmer dan je zou vermoeden, het vereist wat ervaring om te schakelen tussen de verschillende functies, maar spelenderwijs ontdek je de werkwijze.
Er zijn drie functiemogelijkheden:
1. De Pan Following Mode, de tilt- en roll- as zijn locked, de Pan- as volgt de handgreep als hij rustig links of naar rechts wordt gedraaid.
2. De Locking Mode, alle assen zijn locked, de camera blijft in een vaste positie staan.
3. De Following Mode, de Pan- en Tilt-functie volgen de bewegingen van de handgreep, zowel horizontaal als verticaal. Met de joystick links & rechts heb je handmatig controle over de Roll- as (beeld schuin opnemen).
4. Een vierde mogelijkheid is de Selfie Mode, deze wordt in de handleiding niet genoemd, maar het werkt wel (4x klikken op de Mode knop, terug weer 4x klikken).
De Pan Following Mode en de Locking Mode worden in de praktijk het meest gebruikt. In fig.7 kun je zien dat je met een klik snel tussen deze twee functies kunt schakelen.

De speciale Zhiyun App
De fabrikant levert, voor de gangbare systemen, een gratis App waarmee de gimbal via Bluetooth communiceert.
Om een verbinding tot stand te brengen schakel je eerst de gimbal in. Start daarna de App en het scherm van fig.8 verschijnt, klik vervolgens op Connection. Zodra de verbinding is gemaakt wordt het hoofdscherm zichtbaar, zie fig.8, automatisch wordt een accutest van de gimbal uitgevoerd. Vanuit het hoofdscherm zijn diverse subschermen bereikbaar.

Smart tracking

Als de Gimbal wordt ingeschakeld en de App wordt opgestart, dan is de Following Mode actief.
De Smart tracking werkt alleen in deze stand. Schakel de functie in via het icoontje op het camerascherm. Trek met je vinger een groen kader om het onderwerp dat je in beeld wilt houden, de stabilizer volgt nu het onderwerp terwijl het door het beeld verplaatst. Kijk eens naar het volgende filmpje op You Tube: www.youtube.com/watch?v=MLPGLAdJsKo.
Voor bijzondere gebruikssituaties levert de fabrikant een tweetal afstandsbedieningen (optioneel) waarmee de belangrijkste functies draadloos zijn uit te voeren (zie fig.9a & 9b).

Een belangrijke vraagIn de televisiewereld is een nieuwe trend in de cameravoering gaande, we worden dagelijks getrakteerd op prachtige camerabewegingen en spectaculaire shots. Elk programma lijkt z’n eigen drone- en robotcamera’s te hebben, de beelden zijn dynamischer dan ooit. Als we ons daarnaast realiseren dat een Nederlander gemiddeld per dag ruim drie uur televisiekijkt, dan is het niet moeilijk te bedenken dat ze gewend raken aan de nieuwe wijze van cameravoering. Ons kijkerspubliek (familie en vrienden), hebben dezelfde kijkervaring en beschouwen dit onbewust ook als de (nieuwe) norm. De vraag dringt zich nu op, moeten wij als (amateur)filmers daarin mee om ons publiek nog te blijven boeien? Voor mezelf heb ik de vraag enkele jaren geleden al met JA beantwoord. Een logische volgende vraag is dan: Hoe doen we dat? Daar heb ik inmiddels antwoorden op gevonden.Om mijn ervaringen over te brengen op geïnteresseerden, ontwikkelde ik een workshop: “Camera in beweging”, het resultaat van een lang proces van beeldanalyse en camera-experimenten. Ik neem de deelnemers mee in de wereld van de Cinematic Look en leer ze beelden te analyseren, ze ontdekken antwoorden op belangrijke vragen zoals: Hoe kijkt ons brein, Waarom ervaren we bepaalde shots als spectaculair, hoe maak je shots dynamisch en aantrekkelijk, welke (simpele) hulpmiddelen heb je daarbij nodig, welke technieken pas je toe en wat zijn de consequenties voor je volgende film?
Omdat ik de overtuiging heb dat we als amateurs mee moeten groeien in dezenieuwe trend, zal ik in de volgende alinea’s kort ingaan op de materie en mede door de voorbeeldfilmpjes hoop ik te bereiken dat lezers geïnspireerd raken in deze wijze van cameravoering. De Smooth Q zie ik als een geweldig hulpmiddel om het inzicht en gevoel voor camerabewegingen snel te ontwikkelen.

Mag het iets meer zijn?
Als je goed kijkt naar een Pan- of Tiltbeweging,dan blijkt dat je het opgenomen onderwerp altijd onder dezelfde hoek blijft zien, het onderwerp schuift horizontaal of verticaal door het kader, maar meer ook niet. Analyseer je een zoombeweging, dan blijkt dat het niets anders is dan vergroten of verkleinen van het beeld. Deze drie traditionele bewegingen zijn eigenlijk erg simpel en plat, maar het kan beter.
Als ik een Pan vervang door een Rider en een Tilt door een Liftbeweging, dan roept dat een 3D gevoel op, want de hoek waaronder je het onderwerp ziet verandert continu. Als ik een zoombeweging vervang door een loopshot dan zie je het perspectief van het onderwerp continu veranderen, je krijgt veel meer beeldinformatie over het onderwerp en de omgeving, het gevoel van betrokkenheid is veel sterker. In het volgende You Tube filmpje vergelijk ik de drie traditionele technieken met de nieuwe camerabewegingen. Kijk eens op https://youtu.be/fsNc5aBNNm4.
Advies: bekijk het filmpje diverse keren en vraag je dan af waarom ervaar je de Rider, de Lift en het loopshot als krachtig, hoe komt het dat ons brein het zo ervaart? Dit artikel is te kort om deze vraag te beantwoorden. Voor geïnteresseerden verwijs ik naar de workshop, zie www.video-college.nl.Ook met eenvoudige hulpmiddelen en wat training, zijn al goede resultaten te bereiken. Kijk eens naar het volgende filmpje https://youtu.be/eo_-DZQ2WAI, hierin laat ik een aantal shots zien die uit de hand zijn gemaakt met behulp van een vereenvoudigde Steady Wing.

Creatief filmen met de Smooth Q
Shots maken met een Smooth Q levert al gauw bijzondere beelden op, denk eens aan een loopshot in een winkelcentrum of traplopen bij een bijzonder gebouw. In het algemeen noemen we deze wijze van filmen de Cinematic Look, shots die het gevoel geven dat je erbij bent.
In het volgende filmpje geef ik voorbeelden van shots die gemaakt zijn met de Smooth Q in combinatie met mijn LG G4 telefoon. Ik laat ook experimentele shots zien met een fake slider, een mini crane en fake drone shots. Kijk eens op https://youtu.be/jR6ZA-s3e2c.

Je volgende film
Het is verleidelijk om in je film veel shots te monteren die er spectaculair uitzien, maar Kill Your Darlings, vraag je bij ieder shot af, wat wil ik vertellen en met welk type shot kan ik dat het beste overbrengen. Als je bijvoorbeeld in je filmverhaal de hoofdpersoon gehaast wil laten lopen om de trein te halen, dan is een loopshot ondersteunend. Ook in reisfilms voldoen dynamische shots vaak erg goed, bijvoorbeeld bij een rondleiding of een bezoek aan een museum. Als er echter een scene wordt gedraaid, met veel emotie van een hoofdrolspeler, dan is een close up wellicht al voldoende om de kijker te boeien. Een dynamisch shot doet misschien zelfs afbreuk aan het geheel.

Nog enkele praktische tips
In smalle straten of gangen is een loopshot krachtiger dan op een groot plein. Is er op het plein een beeld of een bloembak beschikbaar, neem die dan op de voorgrond mee, je creëert meer diepte.
Als je loopshots maakt zorg er dan voor dat je steeds met ontspannen knieën loopt, schokken in het beeld worden zo aanmerkelijk minder.
Als je de eerste shots maakt, denk dan aan het volgende: hoe dichter je op het onderwerp zit, des te langzamer moet de camerabeweging worden gemaakt.
Als je haaks op de verplaatsingsrichting opneemt, beweeg de camera dan zeer langzaam. Door de camera meer in de verplaatsingsrichting te draaien wordt het beeld rustiger, de beweging kan dan weer wat sneller zijn.

Ten slotte
Video is nog nooit zo populair geweest als nu, mede door internet en populaire sites zoals You Tube, Vimeo e.d. Door de komst van smartphones met goede camera’s is filmen zeer in populariteit gestegen. Als je daarnaast beschikt over goede software en nieuwe technieken, zoals een gimbal stabilizer, wordt de videohobby aantrekkelijker dan ooit. Er is nog maar een beperking en dat is onze eigen creativiteit.

Johan van den Adel (Video-College.nl)